siyaset bilimine giriş; Çobanlık mesleği
.
siyaseti anlamanın en açık yollarından biri önce çobanlık mesleğini, sonra babalık sonra imamlık ve son olarak halifelik mefumunu anlamaktan geçmekte kanımca. çobanlık bunlardan en sade olanı iken halifelik ve imamlık biraz daha sofistike denilebilir.
çobalık mesleği yöneticiliğin en sade hali. zira ifası sürünün yönü hangi merada otlayacağı, eve dönüşte hangi patikaların güzergahın kullanılacağı gibi sade görevler içermekte. çobanın mesleğine odaklanıp merhametli ve akılcı davranması onları ot bitmez çorak arazilere sürmemesi sürüye eziyet etmemesi su ve dinlenme ihtiyaçlarını gözetmesi işini layıkıyla yaptığı manasına gelmekte. sürüsünü kurtların ortasına süren, onları otlarken kendi haline bırakmayıp sürekli gereksiz şeyler yapması, sürünün çobanlıkla alakalı konularda ihtiyaçlarını gözetmemesi görevini yapmadığı yapamadığı manasına gelmekte. sürüde bulunan hayvanları eşkıyalara satması gibi şeyler ise hiç istenmeyen sonuçları doğurmakta. işte yöneticiliğin en sade hali sayılabilen çobalık mesleğinin gerektirdiği temel ahlaki koşullar bunlar.
babalık kurumu ise insanla alakalı olması hasebiyle çobanlığa göre daha sofistike denilebilir. ailesinin temel ihtiyaçlarını karşılama dışında, nasihat tecrübe paylaşımı duygu ve düşünce paylaşımı babalığı daha meşakktli bir alan haline getirmekte. çobanlıkta olduğu gibi babalık kurumunda da babanın erdemli merhametli ahlaklı zorbalıktan uzak olması yukardaki insani bütünlüğü sağlaması bakımından elzem. yön verme yöneticiliğin doğasında bulunan bir mefum..ama zorbalıktan ari adaletli merhametli bir yön verme çabası olmaksızın ailenin huzurlu bir ve bütün olması düşünülemez. rızaya iknaya konuşmaya paylaşmaya dayalı olması elzem.
imamlık mesleği ise içinde liderliği barındırması açısından ve ölçek bakımından da babalıktan ayrılmakta. imamında işine yoğunlaşması, bulunduğu konumu kötüye kullanmaması, cemaatin namazına halel getirecek şeylerden uzak olması zorunluluk.
hilifelik ise imamlıktan yalnızca ölçek bakımından ayrılmakta. yine zorbalıktan ari olması gereken nasihate rızaya iknaya dayalı bir bütünlüğü sağlamak durumunda. kibir gayri salih niyetler gibi ahlaki problemlerin en çok tahribata sebep olduğu alanda burası.
işte siyaset bilimi literatürünü devlet ve sistem ve ideolojiler üzerinden açıklamak faydalı sayılsa bile çobanlık, babalık, imamlık ve halifeliği anlamadan siyaseti anlamak imkansız denebilir.
.
siyaseti anlamanın en açık yollarından biri önce çobanlık mesleğini, sonra babalık sonra imamlık ve son olarak halifelik mefumunu anlamaktan geçmekte kanımca. çobanlık bunlardan en sade olanı iken halifelik ve imamlık biraz daha sofistike denilebilir.
çobalık mesleği yöneticiliğin en sade hali. zira ifası sürünün yönü hangi merada otlayacağı, eve dönüşte hangi patikaların güzergahın kullanılacağı gibi sade görevler içermekte. çobanın mesleğine odaklanıp merhametli ve akılcı davranması onları ot bitmez çorak arazilere sürmemesi sürüye eziyet etmemesi su ve dinlenme ihtiyaçlarını gözetmesi işini layıkıyla yaptığı manasına gelmekte. sürüsünü kurtların ortasına süren, onları otlarken kendi haline bırakmayıp sürekli gereksiz şeyler yapması, sürünün çobanlıkla alakalı konularda ihtiyaçlarını gözetmemesi görevini yapmadığı yapamadığı manasına gelmekte. sürüde bulunan hayvanları eşkıyalara satması gibi şeyler ise hiç istenmeyen sonuçları doğurmakta. işte yöneticiliğin en sade hali sayılabilen çobalık mesleğinin gerektirdiği temel ahlaki koşullar bunlar.
babalık kurumu ise insanla alakalı olması hasebiyle çobanlığa göre daha sofistike denilebilir. ailesinin temel ihtiyaçlarını karşılama dışında, nasihat tecrübe paylaşımı duygu ve düşünce paylaşımı babalığı daha meşakktli bir alan haline getirmekte. çobanlıkta olduğu gibi babalık kurumunda da babanın erdemli merhametli ahlaklı zorbalıktan uzak olması yukardaki insani bütünlüğü sağlaması bakımından elzem. yön verme yöneticiliğin doğasında bulunan bir mefum..ama zorbalıktan ari adaletli merhametli bir yön verme çabası olmaksızın ailenin huzurlu bir ve bütün olması düşünülemez. rızaya iknaya konuşmaya paylaşmaya dayalı olması elzem.
imamlık mesleği ise içinde liderliği barındırması açısından ve ölçek bakımından da babalıktan ayrılmakta. imamında işine yoğunlaşması, bulunduğu konumu kötüye kullanmaması, cemaatin namazına halel getirecek şeylerden uzak olması zorunluluk.
hilifelik ise imamlıktan yalnızca ölçek bakımından ayrılmakta. yine zorbalıktan ari olması gereken nasihate rızaya iknaya dayalı bir bütünlüğü sağlamak durumunda. kibir gayri salih niyetler gibi ahlaki problemlerin en çok tahribata sebep olduğu alanda burası.
işte siyaset bilimi literatürünü devlet ve sistem ve ideolojiler üzerinden açıklamak faydalı sayılsa bile çobanlık, babalık, imamlık ve halifeliği anlamadan siyaseti anlamak imkansız denebilir.
.
Yorumlar
Yorum Gönder